torstai 19. huhtikuuta 2012

Framtidens marknadsföring?


















Hämtad här:

Jag har valt att läsa boken ”Markkinoinnin musta kirja- Totuus seuraavan sukupolven markkinoinnista” av Teemu Takala i anknytning till vår kurs samt vårt projekt. Boken bygger på tanken om ”Engagement”- marknadsföring vilket i korthet kan beskrivas med citatet:

     "Tell me and I will forget,
 Show me and I might remember,
 Involve me and I will understand” 
    Benjamin Frankin-

Det handlar alltså om att skapa interaktion mellan kunden och företaget och få kunden involverade i den sak man marknadsför. En kreativ och effektiv engagement- marknadsföring tar i beaktande sin omgivning, ger sin målgrupp ett löfte som företaget sedan förverkligar överraskande i interaktion med kunderna.

Det som är speciellt relevant till vårt projekt är vilken roll reklambyråerna, mediebyråerna och själva företaget har i den framtida marknadsföringen ocu deras uppgöring av strategier enligt Takala:

Brief:
  • Är ett av de viktigaste verktygen då kunden och t.ex. mediebyrån samarbetar 
  • Tina på Happi Mindshare påpekade i sin brief till oss att alla företag inte vet vad de vill ha och vad deras mål är.
  • Det är alltså viktigt att i briefen:

1. Berätta det nuvarande läget 
2. Visa vart du vill komma
3. Definiera hur det definieras att man lyckats. 


Strategi på marknadsföringsbyrån:
  • Byrån ska börja det kreativa jobbet med att finna en "stor" kreativ ide som ger målgruppen motivation att köpa produkten och på ett unikt sätt kombinerar företager eller produkternas brand
  • Identifiera målgruppen & göra intervjuer
  • Överraskande och medtagande förverkligande
  • Det gäller att var bättre än medeltalet eftersom vi överös av budskap...

       = Vi har då inget lätt uppdrag!

Boken öppnade mina ögon för hur ämnet marknadsföring som vi studerar i dag kommer att se helt annorlunda ut i framtiden. Det är redan nu kunden som har makten- inte företagen! Jag gillar boken för den utmanar den traditionella marknadsföring på ett provocerande och lekfullt sätt. Citaten som är framtagna i den är inspirerande så varför inte sluta med ett sånt i anknytning till att kunderna inte egentligen vet vad de vill ha:

"If I'd asked people what they wanted, they would have said faster horses" 
                                            -  Henry Ford- 

// Bettina


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti