I vårt
projekt har vi undersökt hur annonsörerna ser på mediebyråernas roll i
marknadskommunikationskedjan. Vi har talat med marknadsföringschefer på ett
flertal stora företag och jag talade bland annat med Nordeas
marknadsföringschef Thomas Pimenoff. I och med detta upptäckte jag även att han
skrivit boken ”Mediatoimistoyhteistyön opas” vilket ger en bra överblick över mediebyråerna
ur annonsörernas perspektiv.
Vad kan en
mediebyrå göra?
- strategisk planering
- analys av mediefältet
- årskontraktsdiskussion & prisdiskussion
- kampanjplanering & analys
- undersökning
- skolning
- samarbetar med reklambyrån & annonsören

Många saker i vår undersökning stämde väl överens med tankarna i boken:
- Mediebyråerna används i varierande grad: En del företag använder dem redan i den strategiska planeringen, andra bara i förverkligandet och vissa väljer att göra allting själv.
- Prissättning av mediebyråernas tjänster är även intressanta och ett ganska svårt kapitel. På annonsörernas sida vill man ha de optimala marknadsföringslösningarna och man vill och man skulle vilja ha en prissättning som sporrar till detta.
- Mediebyråernas pålitlighet är även av ytterst stor betydelse påpekades både i boken och kom fram i undersökningen. I viss mån kom det fram i vår studie att ibland är mediebyråerna partiska i val av media.
// Bettina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti